Want to share this Foto on another web-site or blog?

Paste one of the following lines in to your site, blog or profile page..

Script:

HTML (for myspace, bebo etc):

BBCode (for message boards/forums):
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


Sebuah Masjid Di Beijing (3) : Pintu Masuk Ke Dewan Solat
Mail this Foto to a friend
Search BoardTracker for..
Sebuah Masjid Beijing



< Previous

Next >
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


Sunday, 18-May-2008 12:00
Cóng Kota Bharu Dào Běijīng ( 2 )
.


*

Cóng Kota Bharu Dào Běijīng ( 2 )




ISLAM DAN BEIJING


Teringat.

Suatu ketika musim dingin, dalam samar samar cahaya lewat petang, di sebuah restoran, di Hamamatsu, Shizuoka-ken.

Tiga orang - seorang Jejaka Melayu Terkacak, seorang penyelia Jepun dan seorang Cina Tanah Besar - duduk saling bertentangan di meja makan :



* Penyelia Jepun : Kamu nak pesan apa ? Saya nak http://en.wikipedia.org/wiki/Ramen(Ramen).


Cina Tanah Besar : Saya pun, Ramen !


Jejaka Melayu Terkacak :
Saya tak boleh makan daging. Tak apa, saya pesan http://en.wikipedia.org/wiki/Udon(Tempura Udon) saja.


Penyelia Jepun :
Kenapa tak boleh makan daging ? Kat sini Ramen dia sedap !


Jejaka Melayu Terkacak :
Saya orang Muslim. Tak boleh makan babi dan juga sebarang daging atau apa apa
yang tidak disediakan mengikut hukum Islam.


Penyelia Jepun :
Tak apa, ini Jepun, bukan Malaysia. Tak payah fikir susah susah. Tak kena tangkapnya.


Cina Tanah Besar :
Bukan begitu ( sebut nama )-san. Dia orang Islam. Bukan soal undang-undang negara tapi soal kepercayaan yang tak akan berubah, biarpun ke mana mereka pergi ! Di China pun ada ramai orang Islam dan mereka pun memang jaga bab makan minum. Restoran Islam memang banyak. Ada hidangan daging biri biri. Sedap sedap belaka ! Tapi kenapa di Jepun tidak nampak orang Islam yer ? Tak nampak restoran Islam langsung ..


Penyelia Jepun : Emm ...... entahlah .... ( terus terkedu, terdiam )


Jejaka Melayu Terkacak : ( tersengih )



Alkisah, si penyelia adalah seorang warga Jepun yang tipikal.

Si " Cina Tanah Besar " pula adalah seorang warga China atau " Mainland Chinese " yang bekerja sambilan ( http://www.japanese123.com/arubaito.htm(arubaito) ) dengan sebuah syarikat renovasi dalaman, bersama si Jejaka Melayu Terkacak iaitu aku. Kami berdua hanyalah kuli cabuk, ditugaskan mengemas dan memunggah kelengkapan dan sampah sarap. Itu tak penting kerana gajinya sangat lumayan.

Aku memang sudah menjangka maklum balas sedemikian daripada si penyelia Jepun.
Memang lumrah bagi majoriti warga Jepun khususnya golongan muda untuk tidak memikirkan soal agama. Seolah olah bagi mereka, agama hanyalah kebudayaan setempat yang tidak sepatutnya dibawa bersama apabila melangkau ke daerah asing, yang juga tak ubah seperti undang undang dan peraturan yang wujud untuk mengekang kebebasan manusia.

Yang paling menarik adalah komen si Cina Tanah Besar.

Dia jelas bukan seorang Muslim tetapi kefahamannya tentang Islam tampak bukan sembarangan, jauh sekali berbanding kefahaman si Jepun. Aku sangka dia akan tumpang sekaki " membelasah ", tetapi sebaliknya berlaku menyebabkan aku sedikit tersentak, terpesona dan penuh dengan persoalan.

Persoalan yang akhirnya terjawab bila mana aku berkesempatan untuk bertandang sendiri ke Beijing, China.

Ternyata, iklim keIslaman di China, walaupun samar samar, bahangnya terasa.
Oooh ! Tak hairanlah mengapa ketika itu, si Cina Tanah Besar begitu beria ia dengan komennya tentang Islam.

Walaupun umat Islam di China hanya sekitar 1 ~ 2 % sahaja, tidak jauh sangat bezanya dengan peratusan orang Islam di Jepun ( < 0.5 % .. Tapi, ingat ! Keluasan Jepun adalah lebih kecil ! ), rakyat China nampaknya lebih terbuka dan peka dengan kehadiran Islam di kalangan mereka. Dari masjid sehingga ke kedai makan Islam, dan dari penjaja manisan bangsa Uyghur sehinggalah ke pemilik kedai tekstil berbangsa Hui, suasana Islam di China ternyata amat berbeza sekali berbanding suasana di Jepun.

Aku berkesimpulan bahawa boleh jadi kepekaan ini wujud disebabkan oleh keadaan demografik negara mereka yang beraneka atau boleh jadi juga kerana umat Islam di China lebih aktif dan lebih menyerlah berbanding umat Islam di Jepun. Entahlah ! Mungkin juga kerana, berlainan dengan Jepun yang lebih 90% umat Islamnya terdiri dari bangsa asing, di China, lebih 90% umat Islam adalah dari kalangan warga China sendiri.

Di Beijing sahaja, terdapat berpuluh puluh buah masjid atau disebut dalam bahasa tempatan, " Qīng Zhēn Sì " atau " Kuil Kebenaran Sejati " ( Pure Truth Temple ). Restoran menghidangkan makanan halal juga cukup banyak, atau dengan bahasa kurang sopannya, " bersepah sepah " sebanyak debu debu Padang Pasir Gobi yang melayang ke Beijing. Sepanjang aku di Beijing, ada ada saja aku terserempak dengan premis premis sedemikian di sepanjang jalan. Bahkan, sebuah pusat membeli belah yang aku kunjungi turut menyediakan surau dan tempat berwuduk yang serba lengkap dan selesa, selain tempat makan khas bagi orang Islam !

Dalam pada itu, kebudayaan setempat tetap menebal.

Lihatlah sahaja pada rekabentuk masjid, sepenuhnya bercirikan kesenian Cina, sehinggakan sekali lihat, maafkan saya, tak ubah seperti sebuah Tokong ! He he ... Tetapi yang lebih menarik, ianya masih dalam lingkungan ketetapan syarak dan falsafah Islam. Dalam erti kata mudah, jasadnya Cina tetapi rohaninya Islam. Sekaligus membantu membuktikan bahawa Islam itu universal dan bersifat " adaptable " dalam apa jua budaya sekalipun. Tidakkah manifestasi sebegini bagus ?

Emmm .... agaknya bagaimana pula dengan kita ?

Di mana roh senibina Masjid Kampung Laut, Masjid Lama Kota Bharu dan Masjid Langgar pada masa sekarang ? Makin hari kita dimomokkan dengan senibina Timur Tengah yang dijaja sebagai " bercirikan Islamik ". Di mana kredibiliti senibina tempatan ? Di mana jati diri ?

Alangkah menariknya jika masjid-masjid ( dan juga sekalian bangunan awam dan komersil ) di Malaysia amnya dan di Kelantan khasnya, dapat dipersembahkan dengan sebegitu rupa ... berjasad Nusantara namun jiwanya tetap Islamik !

Ha ha ha ...

memikirkan keadaan masa kini dan " mood " semasa,

tolong .... berikan aku bantal dan selimut !






* Masjid Niu Jie - :

Seorang lelaki Islam tempatan berjalan melintasi hadapan gerbang masuk ke perkarangan Masjid Niu Jie, Beijing.

Masjid Niu Jie atau dalam bahasa tempatan disebut " Niú Jiē Qīng Zhēn Sì " terletak di Niu Jie ( baca : Niyu Jiyae ) atau Jalan Lembu !

Mula diasaskan sekitar tahun 900 Masihi, ia adalah yang terbesar dan tertua di Beijing. Walaupun demikian, struktur yang wujud sekarang tidaklah berasal dari zaman tersebut sebaliknya agak baru hasil beberapa renovasi yang dilakukan semenjak itu. Renovasi terkini adalah pada beberapa tahun lepas dan renovasi seterusnya sedang dalam perancangan kerajaan China.





* Masjid Niu Jie - Menara :

Masjid dan menara memang tidak dapat dipisahkan, begitu juga Masjid Niu Jie.

Cuma di sini, ianya dibina sepenuhnya dengan ciri ciri tempatan, yang sesetengahnya menyebabkan aku tertanya tanya. Apa apa pun, ianya jelas mencerminkan manifestasi jati diri kental sebuah budaya.





* Masjid Niu jie - Setelah Usai Solat Zohor :

Kelihatan masyarakat China Muslim ( suku Hui ) melangkah keluar dari dewan solat utama Masjid Niu Jie setelah selesai menunaikan solat Zohor berjemaah.

Di China dan juga di Jepun, Islam dinyatakan sebagai " Huí Jiào " ( disebut " Kaikyou " dalam bahasa Jepun ) yang membawa maksud, " Agama Orang Hui ". Majoriti penganut Islam di China adalah dari suku Hui.





* Masjid Niu Jie - Biar Betul !? Patung ? :

Arca bersaiz kecil berbentuk haiwan dari mitos Cina dipasang pada atap masjid sebagai perhiasan atau mungkin juga bagi membawa maksud tertentu, yang menyebabkan aku terlopong seketika.

Carilah di segenap ceruk dunia sekalipun, saya yakin tidak ada masjid atau rumah ibadat orang Islam yang menggayakan senibina sebegini dengan sebab yang kalian sudah sedia maklum.

Walaupun demikian,
hanya sebahagian atap pada sebahagian bangunan sahaja yang dipasang sedemikian dan tidak pula kelihatan pada bahagian dalam atau bahagian lain pada masjid.





* Masjid Niu Jie - Melangkah Ke Dalam :

Ruangan yang menghubungkan pintu masuk dengan ruang solat utama masjid.

Terdapat papan kaligrafi Cina yang bertulis " Qīng Zhēn Gǔ Jiào" ( pure truth old teaching ? ) manakala tidak kelihatan dalam gambar, adalah papan amaran melarang bukan Muslim dari memasuki kawasan solat. Masjid Niu Jie turut mengenakan bayaran masuk bagi pelawat Bukan Muslim.

Sebagai perbandingan, di Tokyo, Masjid Turki di Yoyogi Uehara menggalakkan Bukan Muslim untuk masuk ke ruang solat dan tidak mengenakan sebarang bayaran masuk.






* Masjid Niu Jie - Ruang Solat Utama :

Ruang solat utama Masjid Niu Jie bagi kaum lelaki di bangunan utama
Ruangan bagi kaum wanita adalah berasingan dan terpisah agak jauh dari bahagian ini.

Ruang berwarna warni, dikuasai warna merah, simbol tuah dalam kebudayaan masyarakat Cina. Setiap sudut pula dipenuhi dengan kaligrafi Al Quran dan lukisan alam semulajadi beserta pelbagai corak geometri gaya Timur Tengah dan Cina.

Menakjubkan !





* Masjid Niu Jie - Dakwah Islamiah :

Papan kenyataan bertampal keratan akhbar berkenaan Islam.

Bergambar, pengunjung yang tidak boleh membaca tulisan Cina sekalipun, dengan mudah dapat meneka jenis mesej yang ingin disampaikan.





* Sebuah Masjid di Beijing

Antara banyak banyak masjid yang terdapat di Ibukota Beijing.
Tidaklah besar tetapi sudah cukup gah bagi sebuah rumah ibadat Islam di bumi yang dihuni majoriti bukan Islam.

Namanya pula tidak diketahui, gara gara terlupa bertanya kepada Tok Siak Masjid.

Tetapi kalau diteliti pada http://srv.fotopages.com/2/18218385.jpg(batu bersurat putih bertulisan Cina) di tangga masjid ( bawah, kanan foto ), ada tertera, " An Hua Qiao Qīng Zhēn Sì " atau Masjid Jambatan An Hua (?).





* Masjid Nan Dou Ya - Kaligrafi Yang Menyambut :

Kaligrafi Arab ala China menghiasi beberapa permukaan bangunan utama masjid Nan Dou Ya, menyambut setiap pelawat dan ahli jemaah yang datang berkunjung.

Masjid ini adalah antara masjid " favorite " pemandu pelancong yang membawa rombongan pelancong Muslim ke Beijing. Setiap hari ada ada sahaja rombongan dari Malaysia dan Indonesia yang bertandang ke sini. Maka jangan terkejut jika beberapa papan kenyataan tertulis Bahasa Melayu !





* Masjid Nan Dou Ya - Kedai Makanan Halal :

Kedai Makanan Halal di hadapan bangunan masjid.

Antara yang tertera ( yang mampu aku rungkai ), adalah " daging lembu ", " daging biri biri ", " kebab daging biri biri ", " taufu " dan " kacang hijau " ... eh, ye ker ? Tetapi tidak dapat dipastikan sama ada ianya sebuah restoran atau kedai runcit ... emmm ...





* Dijamin Halal oleh JAKIM Cawangan China :

Ha ha ha .. mana ada JAKIM cawangan China ! Dalam mimpi !

Tetapi salah satu cara mengenali restoran yang menyediakan makanan Islam adalah dengan mencari plak keemasan ini pada premis makanan. Selain itu carilah plak hitam kecil sebesar kotak tisu bertulis, " Mat'amul Islami " ( tempat makan Islam ). Kerap juga kelihatan si tukang masak menggayakan imej Islam ( berkopiah, dan jarang sekali bertudung ala skarf bagi wanita ).

Namun demikian, tidak pula dinyatakan dengan jelas, badan dan dengan tauliah apakah yang memantau status Halal berkenaan. BismiLlahi tawakkaltu ta 'ala Llah !





* Gappo lagih weh ? Marghi kito gomo !

Pelayan membawa masuk hidangan demi hidangan secara satu persatu ( Chinese course ) dan kadang kala " wrong timing ". Dah habis makan, baru nak datang hidangan lain !

Makan di China rupanya tidak sepayah makan di Jepun.
Di restoran yang menyajikan makanan Islam, citarasa sudah sedia disesuaikan dengan lidah orang Asia Tenggara. Malah si pemilik restoran pun sudah pandai menggunakan beberapa perkataan Melayu ketika merujuk kepada hidangan !

Selama di sana, tiada yang rebus atau bakar. Semuanya bergoreng dan bergelumang kicap dan minyak ! Di Beijing, makanan laut adalah satu keajaiban. Jangan harap. Hidangan ikan adalah jarang. Kalau ada pun, pastinya ikan air tawar, yang selalunya, jenis Ikan Kap ( seperti ikan Tongsan atau Kap Rumput ). Ikan sama tetapi dimasak dengan pelbagai gaya. Kalau tak kicap, mesti tomato atau goreng bodoh jer.

Sayuran utama adalah cili. Sama ada Bell Pepper ( Capsicum ) atau Cili Api ! Siapa kata Cina tak makan pedas ? Sekali sekala, sayur sawi atau kailan. Nasi pula adalah dari jenis yang sama dengan nasi yang dimakan di Jepun - seperti pulut kerana kandungan air yang tinggi ( grain moisture ).

Sekiranya itu citarasa anda, maka berbahagialah !
Sekiranya tidak, sila bawa serunding bersama tapi yang pasti, hidangan ala China Muslim ini tidak mengecewakan, satu pengalaman menarik malah memang menyelerakan ( jika kena tempatnya laa .... ). Oh yer, memang kebiasaan bagi kaum Cina memperbanyakkan lauk berbanding nasi. Jepun pun tak gini !

Apa apa pun, di China, pasal makan, tak payah risau ! Insya Allah ..





* Surau di Sebuah Pusat Membeli Belah :

Sebuah surau di tingkat atas sebuah gedung membeli belah.
Kelihatan barisan rak selipar bagi kegunaan berwuduk di bilik air bersebelahan ( yang dilengkapi khas dengan tempat berwuduk ). Di hadapan surau adalah ruang makan khas bagi orang Islam.

Gedung membeli belah tersebut adalah milik kerajaan China - kebiasaan bagi sebuah negara komunis. Mudah kata, si salesgirl / salesboy adalah kakitangan kerajaan. Bayangkan sekiranya " shopping mall " kegemaran anda dimiliki kerajaan. So, the service ? What do you expect ?

Di tingkat bawah menjual pelbagai barangan perhiasan, terutamanya kesenian http://en.wikipedia.org/wiki/Cloisonn%C3%A9(Cloisonné) dan juga kesenian lain seperti jed, sutera, lukisan, ukiran kayu dan porselin.



~~~~~~ # ~~~~~~ # ~~~~~~ # ~~~~~~ # ~~~~~~ # ~~~~~~ # ~~~~~~



KEMASKINI 26 JUN 2008


Foto terkini Masjid Jubli Perak Sultan Ismail Petra di Rantau Panjang, Jajahan Pasir Mas, Kelantan yang dibina sepenuhnya bercirikan elemen Cina. Kerja kerja pembinaan masih belum selesai dan sedang berlangsung.

Foto " ihsan " ( hehehe ... ) blog http://takgedebe.blogspot.com/2008/06/selamat-datang-ke-kelantan-istimewa.html(Tak Gedebe) ....









© Pidgin Technologies Ltd. 2016